ساعت کار

شنبه - چهار شنبه: 8.30 تا 17.00
پنج شنبه :8:30 تا 13:30

دفتر مرکزی

تهران/میدان ولیعصر/جنب هتل آرامیس/کوچه دانش کیان/پلاک 14/ واحد 204

اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

ایمنی، یکی از مهمترین مقوله‌هایی است که در هر پروژه‌ای باید توسط عوامل اجرایی پروژه رعایت شود. وقتی صحبت از پروژه‌های پیمانکاری می‌شود، تمامی اعضا، باید از بابت اجرای ایمن پروژه، صلاحیت فنی و اجرایی را داشته باشند. در این بابت، اعضای پیمانکاری ملزم به اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران خواهد بود. اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران برای پیمانکارانی که صلاحیت فنی و عملی برای اجرای پروژه‌ها با اولویت ایمنی را داشته باشند، میتواند صادر شود. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله با شرایط دریافت مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران و مدارک مورد نیاز آشنا شوید.

مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران چیست؟

گواهی یا مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، گواهی رسمی است که برای هر پروژه پیمانکاری مورد نیاز خواهد بود. این گواهی پس از بررسی میزان رعایت اصول ایمنی، توسط اعضای یک پروژه پیمانکاری صادر می‌شود. اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران الزامی بوده و شرکت‌هایی که شرایط ذکر شده در مفاد این گواهی را داشته باشند، مجوز برایشان صادر خواهد شد. البته صدور چنین مجوزی، پس از طی کردن روال قانونی میسر خواهد شد. همچنین اخذ مجوز با انجام بازرسی‌هایی همراه خواهد بود که توسط کارشناسان و نمایندگان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از پروژه‌های پیمانکاران صورت می‌پذیرد.

 

گواهی صلاحیت ایمنی چه اهمیتی برای شرکت های پیمانکاری دارد؟

هر شرکت پیمانکاری که قصد داشته باشد تا در مناقصات و جلسات مزایده دولتی و خصوصی شرکت کند، باید مدرکی دال بر صلاحیت ایمنی برای اعضای شرکت را داشته باشد. چنین الزاماتی باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری، پس از اینکه رتبه پیمانکاری خود را دریافت کردند، بلافاصله به دنبال اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران بروند.

اهمیت و مزایای اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران تنها به مواردی همچون شرکت در مناقصات مختلف محدود نمی‌شود. شرکت های دارای گواهی صلاحیت ایمنی، قادر خواهند بود تا گزارش‌ها و صورت وضعیت‌های مختلف را برای پروژه‌ها تهیه کرده و از این بابت نیز کسب درآمد کنند. در ضمن، داشتن این گواهی باعث می‌شود تا اعتبار و قابلیت اعتماد به شرکت جهت سپردن پروژه‌های پیمانکاری افزایش یابد.

نمونه مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

 

آیا دریافت مجوز صلاحیت ایمنی پیمانکاران الزامی است؟

بله. در گذشته اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، تقریبا تشریفاتی بود یا اینکه الزامات خاصی در این بابت وجود نداشت. در سال ۱۳۹۷، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، داشتن مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران را الزامی کرد. بر اساس الزامات آن دوران، تمامی شرکت‌هایی که قصد دارند تا در مناقصات دولتی شرکت کنند، باید این گواهی را داشته باشند. در طرف مقابل، شرکت‌ها و ادارات دولتی نیز تنها ملزم به برون سپاری مناقصات به شرکت‌هایی هستند که دارای گواهی تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران باشند.

نکته دیگری که در این بابت اهمیت دارد، این است که شرکت ها با اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران به صورت دائمی و همیشگی قادر به فعالیت پیمانکاری نخواهند بود. این گواهی اعتبار دو ساله دارد و در پایان هر دو سال شرکت ملزم به تمدید این گواهی خواهد بود. تمدید این گواهی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورت عدم اقدام به موقع شرکت در جهت تمدید گواهی، ممکن است که از پروژه‌های در حال فعالیت نیز سلب مسئولیت شود. این امر باعث می‌شود تا ضررهای هنگفتی را بر شرکت پیمانکاری متحمل سازد.

 

مدارک مورد نیاز

در نظر داشته باشید که برای اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران باید برخی مدارک را که توسط اداره کار تعیین شده است، داشته باشید. قبل از ارسال درخواست برای دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران، اطمینان حاصل کنید که تمامی این مدارک را در اختیار دارید. در صورت وجود هرگونه کمبود در مدارک، بهتر است تا قبل از ثبت نام نسبت به تکمیل آن مدارک اقدام کنید. از جمله این مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کپی برابر اصل از مدارک ثبتی و شرکتی.
  • کپی برابر اصل از سند مالکیت یا قولنامه.
  • کپی برابر اصل از بیمه دفتر مرکزی و پیمان‌ها.
  • لیست حقوق مربوط به قراردادهای پیمانکاری و دفتر مرکزی.
  • کپی برابر اصل از گواهینامه صلاحیت پیمانکاری صادره از اداره کار.
  • کپی برابر اصل از قراردادهای جاری که در جدول دهم اظهارنامه مالیاتی ثبت شده‌اند.

 

مراحل اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، دارای مراحلی است که شرکت‌های پیمانکاری ملزم به طی کردن روند مربوطه هستند. این مراحل در ادامه به ترتیب آورده شده‌اند.

  • در گام اول، یک شرکت پیمانکاری باید نسبت به احراز هویت شرکت، مدیرعامل و حتی کارکنان اقدام کند. بدون دریافت کد احراز هویت، ادامه این روند میسر نیست.
  • گام دوم، دریافت گواهینامه دوره ۲۰ ساعته کارفرمایی و همچنین گواهینامه مربوط به دوره ۸ ساعته کارگران است. گواهینامه ۲۰ ساعته باید توسط اعضای هیئت مدیره یا مدیرعامل دریافت شود و توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات صادر می‌شود. مسئول ایمنی که برای پروژه تعیین شده است، باید در این کارگاه‌ها شرکت کرده و گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه را نیز دریافت کند.
  • پس از گذراندن این دوره‌های آموزشی و آماده سازی مدارک مورد نیاز، نوبت به بارگذاری مدارک و مستندات از طریق پنل دفتر انجمن خواهد بود.
  • این پرونده و مستندات در صورت تایید توسط انجمن، به اداره کار ارسال خواهند شد. در این مرحله تایید صلاحیت باید تعیین شود و بازرسی از طرف اداره کار، به بررسی بپردازد.
  • بازرس از طرف اداره کار از پیمانکار‌ها بازدید کرده و گزارش بازرسی را به اداره کار ارسال می‌کند.
  • پس از تایید گواهی بازرسی، اداره کار پرونده را به دبیر صلاحیت ایمنی ارجاع می‌دهد.
  • در صورت تایید مدارک و مستندات توسط کمیته صلاحیت ایمنی، گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران برای مدت دو سال برای شرکت تقاضا دهنده صادر خواهد شد.

دریافت گواهینامه دوره ۲۰ ساعته کارفرمایی

 

آیا برای طی کردن این روند می‌توانیم از کمک مشاوران حرفه ای بهره ببریم؟

بله. فرایندی که در این مقاله برای شما تشریح کردیم، یک پروسه پیچیده و طولانی مدت است. تکمیل این فرایند و دریافت گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران می‌تواند با دریافت خدمات مشاوره از موسسه آیهان ثبت، بسیار راحت‌تر شود. آیهان ثبت، یک مجموعه مشاوره تخصصی است که فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۹۰ شروع کرده است. این شرکت رسالت خود را کمک به شرکت‌های مختلف در جهت دریافت مجوزهای کاری در کوتاه‌ترین زمان ممکن عنوان کرده است که در این راستا خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه دریافت خدمات، می‌توانید با کارشناسان ما در آیهان ثبت، در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.